once upon time in london

once upon time in london

- Mael -

- Twenty Sixth of age .
- Tuning up 365 days older every ? th October 19 ??



Fakta mengenai Uefa Champion League Moscow


Final Liga Champions 2007/2008 akhirnya tiba jua.Berikut adalah data dan fakta yang telah dikutip melalui web-web di internet menjelang pertarungan Manchester United dan Chelsea,bagi merebut gelaran klub yang terbaik di Eropah musim ini.
  • Ini adalah kali ketiga di final Liga Champions pertemuan di antara dua klub dari negara yang sama.Sebelum ini adalah Real Madrid vs Valencia dari Liga Spanyol pada tahun 2000 yang di menangi oleh Real Madrid,manakala AC Milan bertemu dengan Juventus dari liga italia pada 2003 yang dimenangi Milan dengan penentuan sepakan penalti.
  • Ini adalah final kali yang ke-53 semenjak pertandingan di mulakan pada tahun 1955/1956,dan untuk kali yg ke-11 Kelab dari gugusan Inggris in berjaya melangkah ke final,dan mereka juga telah menyamai rekod Itali dan Spanyol sebagai negara yang sering kali melangkah ke final dan menjadi juara.
  • Ini adalah musim keempat berturut-turut Inggris menempatkan wakilnya di final, setelah Liverpool (2005), Arsenal (2006), dan Liverpool (2007). Dari tiga edisi terakhir,Liverpool berjaya merangkul juara pada tahun 2005.
  • Moskow akan menjadi tuan rumah final Liga Champions untuk pertama kalinya,setelah 9 tahun lepas menjadi tuan rumah final bagi Piala UEFA antara Parma menetang Marseille, yang dimenangi Parma dengan skor 3-0.
  • Jika menang,manajer MU Alex Ferguson akan menjadi orang ke-16 yang memenangi Piala Eropa lebih dari satu kali,bagi mengulangi kejayaan nya pada tahun 1999.Beliau juga akan membuat rekod memenangi piala dua pertandingan Eropa.PAda tahun 1983 beliau pernah membawa klub Skotland Aberdeen memenangi Piala Winners.
  • Di usia 66 tahun Fergie akan menjadi orang kedua tertua yang memenangi tropi Liga Champions,sekiranya MU berjaya mengalahkan Chelsea."Seniornya" Raymond Goethals yang berasal dari Belgium yang berusia 71 tahun ketika menghantarkan Marseille menjadi juara pada tahun 1993.
  • Manajer Chelsea Avram Grant akan menjadi orang Israel pertama yang pernah menjuarai Liga Champions manakala Tal Ben Haim akan menjadi pemain israel pertama jika di turun pada malam itu kerana beliau sering di pinggirkan dalam pasukan The Blues.
  • Berikut adalah Enam orang pemain yang bermain di kedua-dua tim yang pernah memenangi Piala Eropah tetapi berada bersama klub yang berbeza ketika itu.Kiper MU Edwin van der Saar pernah memenanginya bersama Ajax Amsterdam (1995), manakala rakannya Owen Hargreaves bersama Bayern Munich (2001).Sementar dari kubu Chelsea pula mereka adalah Ricardo Carvalho dan Paulo Ferreira (Porto 2004),Andriy Shevchenko (AC Milan 2003),dan Claude Makelele(Real Madrid 2002).
  • Ryan Giggs juga akan memecahkan rekod abadi Sir Bobby Charlton yang paling banyak beraksi ketika bersama "Setan Merah".Jika beliau dimainkan,maka beliau telah beraksi sebanyak 759 perlawanan. Ia juga berpotensi bermain dan memenangi Liga Champions
    keduanya. Giggs dan Gary Neville terlibat dalam kemenangan MU di tahun 1999,manakala Wes Brown menjadi pemain penganti sedangkan Paul Scholes tidak bermain ketika itu.
  • Ini merupkan final kali ketiga di antara kedua-dua klub tersebut.Kali pertama Mancester United mengalahkan Chelsea 4-0 di final Piala FA 1994,sedangkan musim yang lalu Chelsea menekuk MU 1-0 di final di pertandigan yang sama.
  • Wayne Rooney dan Rio Ferdinand dari pasukan MU,manakala Joe Cole,Frank Lampard,dan Shaun Wright-Phillips dari Chelsea, pernah bermain di stadium Luzhniki di musim ini untuk tim nasional.Rooney mencetak gol di babak pertama melawan Rusia ketika pusingan kelayakan Euro 2008 pada 17 Oktober lalu,tapi Inggris kalah 1-2.
  • Jika Chelsea menang, mereka akan menjadi klub pertama dari London yang pernah memenangi Piala Eropah.
Sekian saja utk tatapan keng kawan.....